امنیت شبکه چیست ؟ (network security)

امنیت شبکه چیست ؟ (network security)

انواع خدمات امنیت شبکه چیست ؟ (network security)

  • Access control : کنترل دسترسی
  • Antivirus and antimalware software : نرم افزارهای مقابله با ویروس و بدافزار
  • Application security : امنیت نرم افزار
  • Behavioral analytics : تحلیل عملکرد و تعیین معیارها
  • Data loss prevention : جلوگیری از دست رفتن اطلاعات
  • Email security : امنیت ایمیل
  • Firewalls : دیوار آتش (نرم افزاری و سخت افزاری)
  • Mobile device security : امنیت دستگاه تلفن همراه
  • Network segmentation : تقسیم بندی شبکه
  • Security information and event management : اطلاعات امنیتی و مدیریت رویداد
  • VPN مخفف Virtual private network : شبکه خصوصی مجازی
  • Web security : امنیت وب
  • Wireless security : امنیت شبکه بی سیم

برای انجام تست های امنیتی (Penetrations test) کلیک کنید

– کنترل دسترسی ها

نکته اول اینکه هر کاربری اجازه دسترسی به شبکه شما را ندارد ، به این معنی که باید کاربران و دستگاههایی که در اختیار آنان قرارداده ایم و یا در شبکه استفاده کرده ایم را بررسی کنیم تا مانع از حملات احتمالی به شبکه بشویم.همچنین می توانید دیوایس های endpoint ، اندپوینت های ناسازگار را محدود کنید و یا حتی در مواقعی آنها را بلاک کنید. به عمل کنترل دسترسی شبکه NAC گفته می شود.

– نرم افزارهای ضد بدافزار

بدافزار ها شبکه را آلوده می کنند و باید از نرم افزارهایی که با آنها مقابله می کنند استفاده کنیم، بدافزارها از جمله باج افزارها ، تروجان ، ویروس و … می باشند که می توانند وارد شبکه شده و پنهان شوند ولی با استفاده از نرم افزارهای آنتی ویروس و یا ضدبدافزار باعث می شود که همه ی ویروس ها را پیدا کند و فایل های مربوط به آن را حذف کرده و صدماتی که ممکن است به شبکه برساند را کنترل و بررسی نماید.

– امنیت برنامه نرم افزار

تمام مواردی که برای کسب و کار استفاده می شوند باید از نظر امنیت قابل اطمینان بوده و بتوانیم به راحتی برای اطلاعات خود از آن استفاده کنیم.نرم افزارهایی که تهیه می کنیم و یا خودمان آن را می نویسیم باید امنیتشان چک شود. زیرا به طور صد در صد نمیتوانیم بگوییم همه ی برنامه ها و نرم افزارها بدون ایراد هستند و اگر ایمن نباشند می توانند از طرف مهاجمان به شبکه ی ما وارد شوند. پس با استفاده از نرم افزارها و سخت افزارهایی که می توانند در امنیت برنامه ها موثر باشند باید استفاده کنیم.

– تحلیل عملکرد و تعیین معیارها

افرادی که در تیم امنیتی شبکه فعالیت می کنند به خوبی می توانند رفتارهای شبکه رابا استفاده از ابزارهایی که برای تحلیل عملکرد و رفتاری شبکه وجود دارد تشخیص بدهند و به موقع برای رفع حملات و یا اختلالات آن اقدام کنند.

– امنیت ابری

امروزه برای کاهش هزینه ها و ذخیره سازی اطلاعات به صورت گسترده از cloud بسیار استفاده می شود. اکثر مجموعه ها و سازمان ها برای کنترل پرسنل خود و ورود و خروج اطلاعات از مجموعه و اشتراک گذاری آنها از برنامه های SaaS استفاده می کنند. ( SaaS چیست؟ به عبارتی، SaaS به کاربران اجازه می دهد تا از طریق اینترنت به برنامه ها متصل شوند و از آنها استفاده کنند. برنامه‌های SaaS گاهی اوقات نرم‌افزار مبتنی بر Web، نرم‌افزار on-demand یا hosted نرم‌افزار نامیده می‌شوند. برنامه‌های SaaS به طور کلی روی سرورهای ارائه‌دهنده SaaS یا SaaS Provider اجرا می‌شوند و ارائه دهنده SaaS مواردی چون در دسترس بودن و امنیت و همچنین عملکرد را مدیریت می کند.)

بهترین نرم افزارهای ریکاوری هارد

– جلوگیری از نشت اطلاعات و از دست رفتن اطلاعات

اطاعات مهم باید در شبکه و سازمان محفوظ باشند و افراد کارمند اجازه ندارند که آنها را از شبکه به بیرون ارسال کنند و این موضوعی است که مدیر سازمان و میر شبکه باید از آن اطمینان داشته باشد.استفاده از فناوری جلوگیری از نشت اطلاعات به بیرون از مجموعه و اداره یا DPL عملکرد کاربران را کنترل می کند تا مانع از ارسال اطلاعات به بیرون، آپلود کردن و یا چاپ هر گونه اطلاعات امنیتی و مهم می شود.

مطلب پیشنهادی :ریکاوری و بازیابی اطلاعات

– امنیت ایمیل

ایمیل ها برای هر سازمانی دارای اهمیت زیادی هستند و جز مسائل امنیتی محسوب می شوند. حملات فیشینگ و هک کردن اطلاعات شخصی و مهندسی اجتماعی از طریق ایمیل برای مهاجمان صورت می گیرد. با استفاده از برنامه های امنیتی ایمیل ، می توانید از ارسال اطلاعات محرمانه به بیرون از شبکه و همچنین از حملات و تهدیدهای ناگهانی به سازمان و شبکه جلوگیری کنید.

– فایروال ها و یا دیوارآتش

همانطور که می دانید فایروال ها و یا دیواره آتش با استفاده از قوانینی که برای آن پایه گذاری شده است که چه پیام هایی مجاز هستند و چه پیام هایی غیر مجاز عمل می کند و دیواری بین شبکه داخلی و شبکه خارجی اینترنت کشیده می شود و از حملات جلوگیری می کند . فایروال هم به صورت سخت افزاری و هم به صورت نرم افزاری موجود است و حتی می تواند هر دو را شامل بشود.

ما به شما فایروال های فورتی گیت که شامل سری های مختلف Entry Level، Mid Range و high End می شود را توصیه می کنیم.

– سیستم های پیشگیری از نفوذ

با استفاده از می توانیم ازحملات جلوگیری کرده و حتی فعالیت های مشکوک را مورد بررسی قرار می دهد تا شبکه را در مقابل هجوم بدافزارها ایمن کند و از شروع فعالیت آنها جلوگیری می کند.

مطلب پیشنهادی: تست vpn

– امنیت دستگاه تلفن همراه

با انجام تنظیمات مربوطه می توانید ترافیک شبکه را خصوصی سازی کنید و اینکه کدام دستگاهها می توانند به شبکه شما متصل بشوند را مورد بررسی قرار دهید ، زیرا مجرمان سایبری در موارد بسیاری ، دستگاههای تلفن همراه و برنامه های آن را مورد حمله قرار می دهند.

– تقسیم بندی شبکه

ترافیک شبکه را با استفاده از نرم افزار مربوطه تقسیم بندی و در طبقه های متفاوتی قرار می دهد که با این روند ، سیاست های امنیتی را بهتر می توان اجرا کرد. شما می توانید بر اساس موقعیت مکانی سطح دسترسی درستی را به افرادی که مجاز هستند بدهید .زیرا در حالت نرمال ، بر اساس هویت endpoint دسترسی داده می شود نه بر اساس آی پی اختصاصی.

– مدیریت امنیت اطلاعات و رویدادها

محصولات SIEM، اطلاعاتی که تیم امنیتی شما جهت شناسایی و پاسخ به تهدیدات نیاز دارند، جمع آوری می نماید. این محصولات در شکل های مختلف فیزیکی و مجازی و همچنین نرم افزار سرورها عرضه می گردند.

– امنیت وب

راه حل های امنیتی وب، استفاده کارکنان از وب را کنترل می کنند، تهدیدات مبتنی بر وب را بلاک می نمایند و از دسترسی به سایت های مخرب ممانعت می کنند.

مطلب پیشنهادی: تست نفوذ شبکه

مهم‌ترین اساس امنیت شبکه چیست؟

محافظت: در نگهداری و امنیت شبکه مهم ترین رکن آن محافظت از شبکه می باشد. با پیکربندی به صورت کامل و اصولی می توانید سطح امنیت شبکه را به بالاترین درجه ارتقا داده و آن را برقرار کنید

تشخیص: بعد از پیکربندی صحیح و اصولی در پیاده سازی و طراحی شبکه ، نوبت به آن می رسد که به طور مداوم آن را مورد بررسی قرار دهید و از مشکلاتی که ممکن است برای شبکه به وجود بیاد در همان ابتدای کار باید بررسی تشخیص داده شود.

اقدام: بعد از اینکه اختلال و یا مشکلات به وجود آمده در شبکه را تشخیص دادیم باید برای حل آن و برطرف کردن مشکل مورد نظر اقدادم کنید و از پیشروی آن جلوگیری کنید.

برای اطلاعات بیشتر می توانید صفحه ی دپارتمان امنیت را مطالعه کنید.

× ارتباط با ما