انواع حملات شبکه های کامپیوتری

انواع حملات شبکه های کامپیوتری


در نصب بعضی از سرویس ها و نرم افزارها باید به خوبی دقت کنیم و از نصب غیرضروری آنها خودداری کنیم زیرا بعضی از آنها به خودی خود مستعد انواع حملات هستند. برای اینکه بتوانیم یک شبکه ایمن داشته باشیم و تا حدود زیادی امنیت شبکه آن را تامین کنیم و از حملات شبکه های کامپیوتری جلوگیری کنیم ، ابتدا باید انواع حملاتی که ممکن است شبکه را تهدید کند بشناسیم. در این مقاله در مورد انواع حملات شبکه های کامپیوتری صحبت می کنیم وهر یک را مورد بررسی قرار می دهیم.

مطلب پیشنهادی: حمله فیشینگ چیست؟

ویروس‌ها

با اینکه تمام ویروس ها خطرناک نیستند ولی بعضی از آنها برای تخریب کردن برنامه های اصلی و یا سیستم عامل طراحی شده اند ، ویروس ها به طور مداوم از خود کپی می گیرند و آنها را در برنامه های مختلف کامپیوتر قرار می دهند، بعضی از ویروس های خطرناک ممکن است باعث شوند که قسمتی از اطلاعات هارد پاک شود و یا اینکه به طور کلی فرمت بشود.

ویروس ها جز حملات شبکه های کامپیوتری هستند و کارهای غیرمنظره ای را در سیستم انجام می دهند و ممکن است اعمالی که انجام می دهند جبران ناپذیر باشد .استفاده از آنتی ویروس ها باعث می شود که این فایل های مخرب را به هنگام نصب شناسایی کنیم. البته آپدیت بودن آن نیز بسیار حائز اهمیت می باشد.

دپارتمان امنیت (کلیک کنید)

تروجان و درب‌های پشتی

تروجان یک برنامه ی خطرنک است که از یک داستان مربوز به یونان باستان برگرفته شده است. تروجان در سیستم می گردند و راههای آسیب زدن را شناسایی می کنند و به آنها نفوذ می کنند. بر خلاف ویروس ها تروجان ها تکثیر نمی شوند اما می توانند بسیار خطرناک باشند. از تروجان باعنوان درب های پشتی هم نام برده می شود که به معنی این است که یک راهی که پیش بینی نشده است را پیدا می کند و به صورت غیرقانونی وارد شده و سیتم و اطلاعات آن را مورد حمله قرار می دهد.

نرم‌ افزارهای مخرب

این نرم افزار ها بر اساس تشویق مهاجمان به افراد ، برای زدن بر روی لینک ارسال شده صورت می گیرد و بدون اطلاع افراد در سیستم هایی که از امنیت پایینی برخوردار هستند نصب می شوند و بیشتر هکر ها برای کارهای خود از آنها استفاده می کنند تا بتوانند به هدف خود برسند. نرم بدافزار یا نرم افزار مخرب با نام لاتین Malware نیز می باشد که باعث توقف برنامه ها توسط هکرها می شود.

اما برای اینکه بتوانیم از چنین حمله هایی جلوگیری کنیم باید به طور مداوم از اطلاعات خود بکاپ بگیریم. همچنین برای نصب نرم افزارهای مختلف، سعی کنیم که ابتدا از ضروری بودن آنها اطمینان حاصل کنیم و سپس از سایت ها و منبع هایی که مورد اعتماد هستن تهیه کرده و نصب کنیم. فایروال و نرم افزارهای امنیتی را بر روی سیستم خود نصب کنیم و همیشه آنها را بروز نگه داریم . در آخر اینکه بر روی هیچ کدام از لینک هایی که از طریق ایمیل و یا هر راه دیگری به صورت ناشناس، برایمان ارسال می شود کلیک نکنید.

ابزارهای تبلیغاتی Adware

بعضی از تبلیغات هایی که در سایت های مختلف ممکن ببینیم و ما را ترغیب کنند که بر روی لینک آنها زده و به سایت هدف هدایت شویم، که ممکن است به صورت پاپ آپ و یا یک صفحه تبلیغاتی در زمانی که مشغول وبگردی هستیم برایمان نمایش داده شوند. که کلیک بر روی آنها مجاز نیست و سیستم را با خطر مواجه خواهد کرد.

کرم‌ها

یکی از آسیب هایی که کرم ها به شبکه وارد می کنند این است که خود را تکثیر کرده و به کامپیوترهای دیگر ارسال می کنند و در نتیجه فضا را اشغال کرده و پهنای باند شبکه را به صورتی که با مشکلات جدی مواجه می کند، مصرف می کند. کرم ها هم مانند ویروس ها از خود کپی می گیرند ولی تفاوتی که ویروس ها دارند این است که ویروس ها زمانی که به یک برنامه وصل می شوند از خود کپی می گیرند ولی کرم ها به صورت مداوم از خود تکثیر می کنند و به کامپیوترهایی که به شبکه آنها متصل است ارسال می کنند و شبکه را دچار اختلالات جدی می کند.

نرم افزارهای جاسوسی

همانطور که از نامش مشخص است برای جاسوسی کردن در میان اطلاعات شخصی دیگران استفاده می شود ، Spyware یک نرم افزار برای هک کردن اطلاعات شخصی افراد مختلف بدون اینکه آنها اجازه بدهند و یا حتی متوجه بشوند این کار صورت می گیرد. این نوع حملات یشتر اوقات به خاطر پردازش بالایی که دارند سیستم را کند کرده و سرعت آن را تل حد زیادی پایین می آورند. این نوع از حملات خیلی مخفیانه و به صورت نامحسوس می توانند اطلاعات سیستمی شما را ردیابی کرده و آنها را برداشته و در اختیار سودجویان و افرادی که به آنها نیاز دارند قرار بدهند.

کلیک کنید : مشاوره،انجام تستهای امنیتی (Penetrations test)

ترس‌افزار

این نوع حمله یک برنامه مخرب و خطرناک است .Scarewear يا ترس افزار باعث می شود که کاربر را مجاب کند تا یک برنامه را خریداری کرده و با کارت بانکی خود پرداخت انجام دهد،به این صورت که در سیستم تا حدودی اختلال ایجاد می کند که کاربر تصور می کند ، سیستمش دچار ویروس شده است و تنها از طریق برنامه ای که خود او معرفی می کند می تواند تمام آسیب ها و یا اختلالات را برطرف کند. در صورتی که ممکن است با خرید برنامه ی پیشنهادی، همراه آن چندین نرم افزار و یا برنامه های مخرب دیگری نیز وارد سیستم می شوند.

× ارتباط با ما