انواع تجهیزات شبکه کامپیوتری

انواع تجهیزات شبکه کامپیوتری

تجهیزات شبکه به ابزاری گفته می شود که برای راه اندازی شبکه موردنیاز است و به کارگرفته می شود. سخت افزار شبکه ، ایزارها و دستگاههای فیزیکی هستند که با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و شبکه را تشکیل می دهند. انواع تجهیزات شبکه کامپیوتری به صورت کلی به دو دسته تقسیم می شود :

تجهیزات فعال یا اکتیو (active network)

تجهیزات غیرفعال یا پسیو (passive network)

همه ی ابزارهای شبکه در یکی از دو دسته ی بالا قرار می گیرند. حال در این مقاله می خواهیم در مورد انواع تجهیزات شبکه کامپیوتری توضیحاتی را ارائه دهیم تا با اطلاعات کامل و به روز بتوانید آنها را تهیه کنید.

مطلب پیشنهادی: تست نفوذ شبکه

تجهیزات شبکه اکتیو:

برای انتقال دیتا و اطلاعات باید از تجهیزات استفاده کنیم، حال اگر این تجهیزات به برق نیاز داشته باشند را تجهیزات اکتیو یا فعال می گویند.

انواع تجهیزات اکتیو :

هاب

دستگاههای شبکه رایانه ای توسط هاب به یکدیگر متصل می شوند. یکی از ساده ترین تجهیزات ، هاب است که حتی می تواند سیگنال هایی که در مسیر اتصال خراب می شوند را تقویت کند.استفاده از هاب هم برای داده های آنالوگ و هم برای داده های دیجیتال استفاده می شود.

سوئیچ

روتر

درگاه

بریچ یا پل

مودم

تکرار کننده یا ریپیتر

نقطه دسترسی

مطلب پیشنهادی: بهترین روش های شبکه کردن دو کامپیوتر

تجهیزات شبکه پسیو :

تجهیزات شبکه پسیو برخلاف تجهیزات اکتیو به دستگاههایی گفته می شود که به برق نیاز ندارند و روی آنها هیچ عملی انجام نمی شود و فقط به برای انتقال و عبور اطلاعات مورد استفاه قرار می گیرند.

رسانه انتقال شبکه چه کابل مسی باشد و چه فیبر نوری ، هر دو جز تجهیزات شبکه پسیو به شمار می آیند.

× ارتباط با ما