کارت شبکه چیست؟

کارت شبکه چیست؟

کارت شبکه چیست؟ یکی از تجهیزات سخت افزاری مهم برای راه اندازی شبکه های کامپیوتری کارت شبکه می باشد.برای اتصال بین کامپیوترها باید هر کامپیوتر دارای کارت شبکه باشدتا بتواند ارتباط صورت بگیرد.در انواع شبکه های کامپیوتری اعم از شبکه بی سیم ، شبکه کابلی، شبکه وای فای، شبکه اترنت، کارت حافظه به عنوان واسط بین تجهیزات است که امکان اتصال و ارتباط بین آنها را فراهم می کند.
کارت شبکه را با عنوان های Network Adapter،Network Card و NIC نیز می شناسند.

مطلب پیشنهادی: شبکه چیست؟

وظیفه کارت شبکه چیست؟

برای اتصال بین دستگاههای مختلف در شبکه های کامپیوتری از کارت شبکه استفاده می شود و کار کارت شبکه ، برقراری ارتباط بین تجهیزات می باشد. البته ناگفته نماند که تنها کارت شبکه برای این ارتباط کافی نیست و باید در شبکه های بزرگتر از تجهیزات دیگری مانند روتر نیز استفاده بشود. به این صورت که برای دسترسی به اینترنت ، دستگاه مورد نظر ابتدا از طریق کارت شبکه به روتر وصل می شود و بعد از آن به اینترنت متصل خواهد شد.

وظایف کارت شبکه

تبدیل داده ها

کارت شبکه باید اطلاعات و داده ها را از حالت سریال به موازی و برعکس تبدیل کند زیرا داده به صورت موازی در کامپیوتر حرکت می کنند و نیاز است که دستگاهی باشد تا آنها را تبدیل کند.

ارتباط بین کامپیوترها در شبکه

کارت شبکه بین دستگاهها اتصال برقرار میکند و یا اینکه دستگاه مورد نظر را به شبکه مرکزی متصل می کند. با توجه به اینکه در بالا توضیح دادیم، ارتباط تنها از طریق کارت شبکه صورت نمیگیرد و در شبکه های گسترده تر نیاز است که از روتر نیز استفاده بشود.

تعیین آدرس منحصر به فرد

برای تمایز بین کامپیوتر ها و شناسایی آنها باید یک آدرس مشخص و تک باشد که بتوانیم متوجه شویم هر دستگاه در چه موقعیتی است و تنظیمات لازم را به درستی انجام دهیم، آدرس مک(MAC) آدرسی است که بر روی کارت شبکه موجود می باشد و در تراشه ROM موجود است.

پروتکل هایی مثل TCP/IP از آدرس منطقی (IP) استفاده می کنند که پیش از دریافت داده توسط کامپیوتر، آدرس منطقی (IP) به آدرس سخت افزاری ترجمه می شود.

مطلب پیشنهادی: شغل های پردرآمد رشته شبکه های کامپیوتری

انواع کارت شبکه

1. کارت شبکه Ethernet

2. کارت شبکه Wireless.

کارت شبکه Ethernet

کابل اترنت از یک طرف به مودم یا روتر و از سمت دیگر به کارت شبکه اترنت متصل می شود تا انتقال داده ها در شبکه صورت گیرد.

کارت شبکه Ethernet نسبت به کارت های وایرلس کم حجم تر و تخت تر هستند و فقط از پورت RJ-45 پشتیبانی می کند. همچنین این کارت ها را می توان Wired هم نامید.

کارت شبکه Wireless

کارت شبکه Wireless آنتن هایی دارد که توسط آن ها سیگنال های وایرلس را از روتر دریافت می کند و آنها را برای استفاده از دستگاهها به اتصال اینترنتی تبدیل می کند.

برای اتصال کامپیوتر در شبکه با استفاده از این کارت ها نیاز به پسورد وای فای می باشد و باید تنظیمات کاملتری را بر روی سیستم ها انجام بدهیم.

کارت شبکه FDDI یا fiber data digital interface یکی از نمونه های کارت شبکه وایرلس است. انتقال داده در کارت شبکه FDDI بر روی فیبر نوری صورت می گیرد و با پالس های دیجیتالی انجام می شود. توپولوژی FDDI معماری نوع رینگ و حلقه است و سرعت انتقال داده در این کارت ۱۰۰Mbps می باشد.

نصب کارت شبکه در 3 مرحله

  1. ابتدا کیس را باز کنید
    در این مرحله باید کارت شبکه را در یکی از اسلات های آزاد نصب نمایید.
  2. سپس کیس را ببندید
    حالا باید کابل مخصوص را به پورت کابل شبکه متصل نمایید.
  3. کامپیوتر را روشن کنید
    در صورتی که کارت شبکه شما Plug&Play باشد و سیستم عامل کامپیوترتان از فناوری Plug & Play پشتیبانی کند، کار شما آسان است و کافی است سی دی را در درایور بگذارید تا فرآیند تشخیص کارت شبکه و نصب درایور های آن بصورت اتوماتیک اجرا شود.
    اگر سیستم عامل کامپیوتر شما قادر به تشخیص سخت افزار های جدید نباشد، شما مجبورید فرآیند نصب کارت شبکه را به شکل دستی به پایان برسانید.
    خوشبختانه اکثر کامپیوتر های جدید از فناوری Plug&Play پشتیبانی می کنند و در نتیجه نصب کارت شبکه کار آسانی خواهد بود.

اجزای کارت شبکه چیست

کارت شبکه فعالیت خود را به کمک اجزای داخلی خود انجام میدهد ، در اینجا می خواهیم اجزای کارت شبکه و وظایف آنها را بررسی کنیم.


باس های استاندارد:
باس ها بر روی بخش پهلویی کارت شبکه طراحی شده اند و مسئولیت برقراری ارتباط میان سرور و کامپیوتر را از طریق اسلات افزونه بر عهده دارند.

اکسترنال مموری:

در اکسترنال مموری برای ذخیره کردن موقتی داده ها استفاده می شود و این داده ها ی ذخیره شده برای پردازش ارتباطات به کار گرفته می شود.


کانکتورها

کانکتورها بین کابل و پلاگین با بورد ، یک اتصال فیزیکی را برقرار می کنند.

پردازنده:

یکی از مهمترین اجزای کارت شبکه چیست؟ پردازنده آن است که مسئولیت پردازش داده ها را دارد و وظیفه تبدیل داده ها به فرمت سیگنال را دارد.


مک آدرس در EEPROM
آن آدرس یونیکی که به کارت شبکه به منظور انتقال بسته های اترنتی به کامپیوتر داده می شود را آدرس فیزیکی می گویند

مزایای کارت شبکه

مزایای کارت شبکه به قرار زیر است:

  • سرعت اتصال به اینترنت بالا و در حد گیگابایت است.
  • ارتباط بسیار قابل اطمینان است.
  • دستگاه های جانبی بسیاری می‌توانند به پورت های مختلف کارت شبکه وصل شوند.
  • دیتا ها بین کاربران قابل اشتراک گذاری است.

معایب کارت شبکه

معایب کارت شبکه به قرار زیر است:

  • استفاده از کارت شبکه های کابلی سخت است چرا که همانند روتر بی سیم، قابل حمل و پورتابل نیست.
  • برای ارتباط بهتر نیاز به پیکربندی مناسب است.
  • داده و اطلاعات، امنیت کافی ندارند.
× ارتباط با ما