شغل های پردرآمدکامپیوتری /

شغل های پردرآمدکامپیوتری /

شغل های پردرآمد کامپیوتری ( رشته شبکه های کامپیوتری) :

مدیر شبکه (Network Administrators)

مدیران شبکه مسئولیت برقراری شبکه و محافظت و نگهداری شبکه را به عهده دارند.آن‌ها حساب‌های کاربری را ثبت می‌کنند و فایل‌ها و فولدرها و منابع مختلف از جمله فایل ها و پوشه های مربوطه را بر روی کامپیوتر‌ها و سرورهای شبکه مدیریت می‌کنند. آن‌ها اختلالات مربوط به شبکه، دسترسی به منابع ، پرینترها و کامپیوترها را بررسی و مشکلات را برطرف می‌کنند. همچنین آنها باید برای ارتقا و گسترش شبکه تمامی ابزار و امکانات را به کار بگیرند و در نتیجه نیازهای مجموعه را برطرف کنند.

وظایف مدیر شبکه بر اساس وسعت مجموعه ، میزان ساختمان هایی که نیاز به شبکه دارند و تعداد کارمندان و اینکه از ایجاد شبکه ، به چه اهدافی میخواهیم برسیم، تعیین می شود.

معمولا برای مجموعه ها و سازمان های بزرگ ، یک بخش مختص به شبکه وجود دارد که در آن چند تکنسین شبکه می باشد که وظایف نظارت بر شبکه را دارند و مدیر شبکه فعالیت های این افراد را مدیریت می کند، در صورتیکه در شرکت های کوچکتر همه ی فعالیت های مربوط به شبکه را مدیر شبکه به تنهایی انجام می دهد

معمولاً مدیر شبکه در یک مجموعه نسبتاً بزرگ در بخش‌های تخصصی‌تر که مربوط به نصب و راه‌اندازی سرویس‌های شبکه و یا پیکربندی و مدیریت آن می‌باشد دخالت می‌کنند. همچنین مدیر شبکه از نظر شغلی در سطح متوسط و رو به بالا قرار دارد.

قسمت‌هایی که سطح فنی پایین‌تری در شبکه دارند توسط تکنسین‌های کامپیوتر و شبکه و یا توسط شرکت‌های پیمانکار پشتیبانی می‌شوند.

بخشی از وظایفی که مدیر شبکه:

  • نصب و راه‌اندازی نرم‌افزار و سخت‌افزار شبکه
  • بررسی وضعیت امنیت شبکه و اطمینان از آن
  • کنترل و مدیریت اینترنت و مجوز دسترسی کاربران به آن از طریق شبکه
  • نصب و پیکربندی تجهیزات ارتباطی و اتصالات شبکه
  • مدیریت گذرواژه‌ها، مجوزهای دسترسی به اطلاعات و فضاهای ذخیره سازی
  • مدیریت سیستم ایمیل و پیام رسان شرکت کنترل و مدیریت اینترنت و مجوز دسترسی کاربران به آن از طریق شبکه
  • اتصال نودهای کاربر (کامپیوتر، لپ تاپ و …) و انواع دستگاه‌های جانبی به شبکه (پرینتر ، اسکنر و …)
  • ایجاد و مدیریت حساب‌های کاربری و یا حذف آن ها از شبکه
  • راه اندازی و پیکربندی سرویس پشتیبان‌گیری از کلیه اطلاعات ارزشمند
  • آموزش و آگاه‌سازی کاربران به نحوه استفاده از شبکه و سایر منابع اشتراکی

دپارتمان شبکه زندگی ایمن هوشمند (کلیک کنید)

 معمار راهکارهای شبکه

معمار راهکارهای شبکه (Network Solutions Architect) یکی از پردرآمدترین مشاغل در صنعت شبکه است. طراحی یک شبکه کاربردی و مقرون به صرفه برای مجموعه ها  و شرکت‌های بزرگ جز وظایف انها می باشد.همچنین آنها شبکه‌های موجود را نظارت و مدیریت می کنند. یک معمار راهکارهای شبکه به صورت مداوم با فروشندگان فناوری در حال ارتباط است تا جدیدترین و بهترین استراتژی‌ها و تجهيزات مورد نیاز برای موارد خاص تجاری را شناسایی کنند.

معماران شبکه باید حداقل دارای مدرک کارشناسی و حدود 3 تا 5 سال تجربه کاری مفید داشته باشند. داشتن چندین مدرک مرتبط با شبکه نیز می تواند به رشد شما در این بازار کار کمک بکند. شرکت‌هایی که قصد استخام معمار شبکه را دارند معمولا مهارت و تجربه ی افراد برایشان بسیار اهمیت دارد و از افرادی که با فناوری مجازی سازی سرور و خدمات خودکارسازی و … آشنایی بیشتری دارند استقبال می کنند.

برنامه نویس شبکه

این شغل در بازار کار شبکه بسیار مطرح است و اگر هم به شبکه و هم به برنامه نویسی علاقه مند هستید ، میتوانید این شغل را انتخاب کنید و در آن موفق شوید زیرا یکی از شغل های کامپیوتری پردرآمد می باشد.

یک برنامه نویس شبکه کدها و اسکریپت‌های مرتبط با تحلیل شبکه مثل ابزارهای تشخیصی و نظارتی را می‌نویسد و عملکردهای مرتبط با سرورها و شبکه را ارتقا می‌دهد. از دیگر وظایفی که این افراد به عهده دارند پیکربندی و ارزیابی API-ها و یکپارچه سازی فناوری‌های جديد درون ساختار شبکه موجود می باشد.

افرادی که برای برای استخدام برنامه نویس شبکه اقدام می کنند، داشتن دانش مفاهیم برنامه نویسی و تجربه ی چند ساله ای که بتوانند به صورت حرفه ای این کار را انجام دهند بسیار اهمیت دارد.

برخی از مهارت‌های مورد نیاز این حرفه عبارتند از: مهارت در C++ / C ، درک مفاهیم ریاضی و پروتکل‌های شبکه (TCP ، UDP ، HTTP و غیره). همچنین دانش کافی در مورد پایگاه‌های داده و زبان‌های اسکریپت نویسی نیز برای کسب این شغل بسیار سودمند است.

مدیر سیستم‌های اطلاعاتی (Information Systems Administrator)

مدیر سیستم اطلاعاتی در طراحی، پشتیبانی و نگهداری زیرساخت فناوری اطلاعات با مجموعه ها و شرکت‌ها همکاری می‌کند، این کار جز شغل های پر درآمد کامپیوتری به شمار می رود. در ارزیابی استراتژیک و در ارزیابی و پیشنهاد خدمات، تجهیزات شبکه و پروژه‌ها این افراد میتوانند فعالیت کنند . این شغل شامل: همکاری و کمک به برنامه‌ریزی، توسعه، پیاده‌سازی و نگهداری پلتفرم اطلاعاتی می‌شود و جز شغل های پردرآمد کامپیوتری می باشد.

مطلب پیشنهادی: شبکه چیست؟

سایر مشاغل شبکه‌های کامپیوتری

برخی دیگر از حرفه‌ها و شغل های پردرآمد رشته شبکه های کامپیوتری عبارتند از:

  • مهندس امنیت شبکه
  • برنامه‌نویسان کامپیوتری
  • مهندسی کامپیوتر
  • مدیر پایگاه داده
  • مدیر وب سایت
  • محقق اپراتور کامپیوتر
  • متخصص تعمیرات کامپیوتر
  • تحلیل‌گر سیستم
  • کارشناس نصب زیرساخت شبکه

برای اینکه بتوانید در این حرفه به موفقیت برسید نیاز دارید که تجربیات و دانش خود را بالا ببرید

× ارتباط با ما